تصاویر زیبای میکروسکوپی از روند تشکیل جنین

لینارت نیلسون (Lennart Nilsson) دوازده سال از عمر خود را صرف تهیه تصاویری از رشد نوزاد درون رحم کرد. این تصاویر باورنکردنی با استفاده از دوربین های معمولی مجهز به لنز ماکرو و همچنین میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است. در این تصاویر مراحل رشد نوزاد از ابتدای لقاح تا کامل شدن جنین و تبدیل به یک نوزاد را می بینیم. 

 

ادامه مطلب ...

ویروس سرما خوردگی ، برخی ژن های بدن را فعال می کند

 

 

دانشمندان می گویند ویروس سرما خوردگی قادر است گروه وسیعی از ژن های مرتبط با دستگاه ایمنی را در لایه های درونی بینی فعال کند که می توان از این واکنش برای ساختن داروی جدید استفاده کرد.
محققان طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه مراقبت های ویژه و بیماری های تنفسی امریکا اعلام کردند این ویروس همچنین گروهی از ژن ها را از کار می اندازد. دکتر دیوید پرود و همکارانش از دانشگاه کالگری در ایالت البرتای کانادا به خبرگزاری رویترز گفتند بررسی آنان به طور خاص بر روی ژنی موسوم به وایپرین viperin انجام گرفته است.
این ژن در دهه نود قرن گذشته کشف شد و نقش آن در برخی بیماری های عفونی همچون سرما خوردگی شناسایی شده بود.
دکتر پرود و همکارانش با همکاری گروهی بین المللی از دانشمندان با بررسی سی و پنج نفر که قبول کرده بودند با ویروس سرما خوردگی آلوده شوند آنان را به وسیله رینو ویروس شانزده به بیماری سرما خوردگی مبتلا کردند.
ساعاتی بعد از عفونت ، محققان برش کوچکی در لایه درونی بینی آنان ایجاد کردند و بیان ژن ها یا فعالیت آن ها را درون سلول های لایه درونی بینی داوطلبان مورد بررسی قرار دادند.
هر سلول از بدن ، همه ژن ها را با خود حمل می کند ولی برخی ژن ها در برخی سلول ها فعال ترند.

ادامه مطلب ...

کشف مکانیسم بیولوژیکی آفتاب سوختگی

  

آفتاب سوختگی(Sunburn)، پیری زودرس پوست و سرطانی شدن سلول های پوست (Carcinogenesis) از نتایج قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش بی( ultraviolet B )خورشید است.
مکانیسمی که مسئول التهاب حاد پوست می باشد ناشناخته بود تا اینکه گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا توانستند پرده از مکانیسم مولکولی این فرایند بردارند. نتایج این تحقیق در تاریخ 8 جولای2012 در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است.


تابش UV به پوست، منجر به تغییراتی در یک نوع آر ان آ (میکرو آرنای غیرکدکننده که در فعالیت پروتئین سازی شرکت ندارد) در کراتینوسیت ها (سلول های پوست که در تصویر وجود دارند) می شود. کراتینوسیت هایی که در معرض اشعه UV قرار می گیرند RNA تغییریافته را آزاد می کنند. این فرایند، منجر به آغاز روندی می شود که نتیجه آن یک پاسخ التهابی است که منجر به حذف سلول های آسیب دیده می شوند. ما این فرایند را به صورت آفتاب سوختگی می بینیم و حس می کنیم. فرایند التهابی منجر به پاکسازی سلول هایی می شوند که دارای آسیب ژنتیکی هستند، قبل از اینکه سرطانی بشوند. البته این فرایند کامل نیست و چنانچه تابش UV ادامه داشته باشد شانس سرطانی شدن سلول ها بیشتر می شود.

رهاسازی RNA تغییریافته، منجر به تحریک کراتینوسیت های سالم و سلول های تک هسته ای خون محیطی در جهت تولید سایتوکین های التهابی فاکتور نکروزکننده تومور آلفا و اینترلوکین6 می شود. در واقع این RNA تغییر یافته است که منجر به افزایش تولید سایتوکین ها می شود زیرا زمانیکه محققان یک RNA غیرکدکننده تخلیص شده را در معرض UV قرار دادند با همان واکنشی روبرو شدند که در اثر برخورد UV به کراتینوسیت های پوست ایجاد می شود. پاسخ التهابی به دو پروتئین Toll-like receptor 3و Toll-like receptor adaptor molecule 1 بستگی دارد.

هنوز مشخص نیست که چگونه جنسیت، رنگدانه های پوستی و ژنتیک هر فرد روی این مکانیسم موثر است اما قطعا ژنتیک با توانایی دفاع در برابر آسیب UVB و گسترش سرطان های پوستی ارتباط دارد.

 منبع:پایگاه زیست شناسی ایران